Festival „1000 kurge”: Lühivormide õhtu

Festival „1000 kurge”: Lühivormide õhtu

Festival „1000 kurge”: Lühivormide õhtu

TEGEMIST ON ARHIVEERITUD SÜNDMUSEGA!
Eelseisvaid etendusi vaata meie mängukavast

Õhtu jooksul saab publik nautida kolme erinevat teost. Sumove (Lõuna-Korea) improvisatsioonilist teost „Dating Abuse”, Kyoshiro Oshima (Jaapan) soolot „Silence is Azure Indignant” ja Dongbin Lee (Lõuna-Korea) traditsioonilist maskitantsu Bongsan Talchum. 
 
Sumove (Lõuna-Korea) „Dating Abuse”
 
Lõuna-Korea noor talendikas koreograaf Park Su-yeol keskendub oma lavastuses „Dating Abuse” inimestevahelistele suhetele ning eelkõige suhtevägivallale. Teda huvitavad vägivalla aspektid, mida on sageli raske sõnade abil väljendada või määrata, kuid mis keha- ja tantsukeeles just eriliselt nähtavale tulevad. Tegemist on improvisatsioonilise teosega, mis kutsub publikut mõtisklema oluliste teemade üle,  mis puudutavad intiimsust, haiget saamist ja haiget tegemist. 
 
Trupi Sumove kunstiline juht Park Su-yeolil tegutseb koreograafina ja õpetab tantsuteooriat ning praktikat erinevates ülikoolides, ta omab doktorikraadi kunstiteraapias. Laval on tantsijad Seo Jeong-bin ja Ha Hyun-bong.
 
Kyoshiro Oshima (Jaapan) „Silence is Azure Indignant” (“Vaikus on kui taevasinine nördimus”)
 
Laval saab näha koreograafi ja tantsija Kyoshiro Oshima soolot, milles ta vaatab inimese eluringi Jaapani nelja aastaajana. Soolo põhineb Jaapani luuletaja Shigekichi Yagi (1898-1927) luulekogul „Sügise silmad”. Soolole on muusika loonud Mari Miyamoto. 
 
Dongnbin Lee (Lõuna-Korea) Bongsan Talchum (Bongsami maskitants) 
 
Traditsiooniline Lõuna-Koreast pärit maskitants Bongsan Talchum, mis hõlmab nii tantsu, muusikat kui teatrit,  kuulub UNESCO maailma vaimse kultuuripärandi nimistusse. Talchumis uurib maskis esineja sotsiaalseid probleeme läbi huumoriprisma kasutades väljendusvormina tantsude, laulude, liikumise ja dialoogi kombinatsiooni. Lavastust saadab tavapäraselt kuuest kuni kümnest muusikust koosnev ansambel. Talchumi sõnumiks on kuulutada inimeste võrdsust ja olla kriitiline sotsiaalsete hierarhiate suhtes, kasutades selle väljendamiseks igapäevaelus äratuntavaid karatereid.
 
Koreograaf ja etenduskunstnik Dongnbin Lee on ametlik Bongsan Talchumi traditsiooni esindaja. Tantsija toob publiku ette lühikese näite traditsioonilisest maskitantsust. 
 
Bongsan Talchum’i traditsioonist täpsemalt
 
Maskitants on Lõuna-Koreast pärit iidne lavastusvorm, kus üks või mitu maski kandvat etendajat tegutsevad inimese, looma või üleloomuliku olendina (jumal), edastades sõnumit dialoogide või tantsudega kaudu. Bongsan Talchum sai alguse umbes 200 aastat tagasi Bongsan-gunis, Hwanghae-do provintsis. Lavastust esitati viienda täiskuu viiendal ööl (Dano) ja suvisel pööriööl (Haji). Talchum’it (maskitantsu) esitati kogu riigis kuni varase Joseoni perioodini (Joseoni dünastia 1392–1910). 
 
Lavastus koosneb tantsudest, mis on seotud erinevate tüüpkarakteritega (neli munka, kaheksa mustas rüüs munka, naine, vana munk, aadlik ja vana naine). Enne etenduse algust marssisid 36 trupi liiget (neist 27 maskides) muusikat mängides etenduspaika. Lavastuse juurde kuulusid ka ohvririitused. Etendus sisaldas satiiri lihtrahvast ahistavatest aadlikest, rikutud munkadest, meesšovinismist  jne. Trupi liikmed tantsisid palvetades Buddha poole. Korea rahvalaule ( taryeong) ja rütmilaule (gutgeori) saatis ansambel, mis koosnes kolmest keelpillist ja kuuest puhkpillist (samhyeon yukgak). Pillidena kasutati näiteks flööti (piri), bambusflööti (jeotdae), kahekeelset viiulit (haegeum), trummi (buk) ja liivakellakujulist trummi (janggo). 
Bongsan Talchumi maskitantsule on iseloomulik energiline liikumine sealhulgas kostüümi käiste väristamine.
 
Festival „1000 kurge” toimub 8.-13. aprillil 2024 Viimsis ja Tallinna kesklinnas. Aasia ja Eesti etenduskunstnike lavastusi saab näha sel korral Viimsi Artiumis, Theatrumis ja kino Artises.
 
Inimsüdame Suur Soov voogab sõnadest üle… Kuidas seda väljendada, kuidas esitada oma palve? Käsi leiab paberi, sõnumilinnuks saab volditud kurg. Voldid ühe, oled Kunstnik – naudid tehtud tööd; voldid sada, oled Meister – mõtetes tugev; voldid tuhat, oled Nägija – tunned inimsüdame jõudu!
Festivali nimi „1000 kurge” viitab nii jaapani legendile, kus paberlinnud oli levinud kink pruudile või vastsündinule sümboliseerimaks pikka ja head elu, ja on tabavas võrdluses ka Jaapani kuulsa nobelisti Yasunari Kawabata samanimelise romaani hõrgu detailitäpsusega sümboliseerides inimsüdame igavikulist rännuigatsust.
Festivalil astuvad üles etendajad Singapurist ja Jaapanist, Eestist on seekord programmis loomingulise koosluse *birdname uus ballett „Kurat ja Jumal”.